Po II wojnie światowej 12 tych parowozów pracowało jeszcze w DOKP Lublin. Parowóz nr 10 zbudowano w 1926 roku. Po wycofaniu z eksploatacji, w 1985 roku został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksponowany na wystawie zabytkowego taboru.
Parowóz serii Os24 nr 10
Po I wojnie światowej PKP odczuwały brak parowozów do prowadzenia pociągów pasażerskich, szczególnie dalekobieżnych. Dla szybkiego zrealizowania budowy takiego parowozu wykorzystano austryjacką dokumentację techniczną. Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie w latach 1926-1927 wyprodukowała 60 parowozów serii Os24. Dalszej ich produkcji zaniechano z uwagi na wady konstrukcyjne, które ujawniały się po przekroczeniu prędkości 50 km/h.
Dane techniczne
Produkcja: | Polska |
---|---|
Wytwórca: | Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, Spółka Akcyjna w Chrzanowie (Fablok) |
Czas powstania: | 1926 rok |
Układ osi: | 2’D |
Prędkość maksymalna: | 90 km/h |
Moc: | 956 kW (1 300 KM) |
Nadciśnienie pary w kotle: | 1,4 MPa (14 at) |
Masa parowozu: | 145 t |
Zapas wody: | 25 m³ |
Zapas węgla: | 7,4 t |
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm
Foto: Mariusz Pulkowski ® email: mariusz.pulkowski@poczta.fm