Parowóz serii Ty42 nr 120

Dokumentacja techniczna parowozu serii Ty42 była wzorowana na niemieckiej dokumentacji parowozu serii 52, do której polscy konstruktorzy wprowadzili pewne poprawki. W latach 1945-1946 wyprodukowano 81 takich lokomotyw w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu i 69 w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce w Chrzanowie.

Parowozy te pracowały głownie na terenie DOKP Katowice. Przede wszystkim prowadziły pociągi w ruchu towarowym, ale w miarę potrzeby, również w ruchu pasażerskim, zwłaszcza na liniach górskich. Później obsługiwały ruch towarowy także w innych dyrekcjach PKP. Parowóz nr 120 zbudowano w 1946 roku w zakładach FABLOK w Chrzanowie.

Po wycofaniu z eksploatacji został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest eksploatowany na wystawie zabytkowego taboru kolejowego.

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, Spółka Akcyjna w Chrzanowie (Fablok)
Czas powstania: 1946 rok
Układ osi: 1’E
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Moc: 787 kW (1 070 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MP (16 at)
Masa parowozu: 146 t
Średnica kół zestawów kołowych: 850/1 400 mm
Seria tendra: 32D43
Zapas wody: 32 m³
Zapas węgla: 10 t