Parowozy serii Ty51 były budowane w latach 1953-1958 w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu. Wyprodukowano ich 232, w tym 228 dla PKP.
Były to najcięższe parowozy polskiej konstrukcji i jedne z najlepszych w swojej klasie w Europie. Korzystne parametry techniczno-ruchowe tych parowozów umożliwiały prowadzenie pociągów towarowych o masie 2500 t.
Wszystkie te lokomotywy były wyposażone w mechaniczny podajnik węgla, tzw. stocker, co znacznie ułatwiało pracę pomocnika maszynisty, wykonywującego jednocześnie pracę palacza.
Na parowozach tej serii zakończono produkcję parowozów w Polsce. Ostatni z nich nr 228, zbudowany w 1958 roku. Ostatni czynny parowóz serii Ty51-223 zakończył służbę na PKP w parowozowni Wolsztyn w 1996 roku,gdzie jest eksponowany. 24 parowozy tej serii sprzedano kolejom przemysłowym, w tym 21 egzemplarzy dla Przedsiębiorstwa Materiałów Podsypkowych Przemysłu Węglowego na Górnym Śląsku, gdzie wycofano je z eksploatacji w 1992 roku.