Parowóz serii Ty51 nr 228

Parowozy serii Ty51 były budowane w latach 1953-1958 w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu. Wyprodukowano ich 232, w tym 228 dla PKP.

Były to najcięższe parowozy polskiej konstrukcji i jedne z najlepszych w swojej klasie w Europie. Korzystne parametry techniczno-ruchowe tych parowozów umożliwiały prowadzenie pociągów towarowych o masie 2500 t.

Wszystkie te lokomotywy były wyposażone w mechaniczny podajnik węgla, tzw. stocker, co znacznie ułatwiało pracę pomocnika maszynisty, wykonywującego jednocześnie pracę palacza.

Na parowozach tej serii zakończono produkcję parowozów w Polsce. Ostatni z nich nr 228, zbudowany w 1958 roku. Ostatni czynny parowóz serii Ty51-223 zakończył służbę na PKP w parowozowni Wolsztyn w 1996 roku,gdzie jest eksponowany. 24 parowozy tej serii sprzedano kolejom przemysłowym, w tym 21 egzemplarzy dla Przedsiębiorstwa Materiałów Podsypkowych Przemysłu Węglowego na Górnym Śląsku, gdzie wycofano je z eksploatacji w 1992 roku.

Dane techniczne

Produkcja: Polska
Wytwórca: Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski, Poznań
Czas powstania: 1958 rok
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Moc: 1 590 kW (2 160 KM)
Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at)
Masa parowozu: 188,9 t
Układ osi: 1'E
Średnica cylindra x skok tłoka: 630x700 mm
Pow.rusztu: 6,3 m2
Średnica kół napędowych: 1 450 mm
Średnica kół tocznych: 850 mm
Seria tendra: 27D51
Zapas wody, węgla: 27 m3,20,5 t
Długość całkowita: 23 025 mm