Parowozy serii TKt48 budowano w latach 1950-1957. Były przeznaczone do obsługi pasażerskiego ruchu lokalnego i lekkich pociągów towarowych. W zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu wyprodukowano ich 96 (w tym 6 na eksport do Albanii), a w chrzanowskim FABLOK-u 101, wszystkie dla PKP.
Parowozy te, pomimo oznaczenia serią towarową (litera T w symbolu serii), ze względu na bardzo dobre parametry techniczne i możliwość uzyskania maksymalnej prędkości w obu kierunkach jazdy, używane były głównie do obsługi pasażerskiego ruchu podmiejskiego i w rejonach górskich.
Parowóz nr 36 został zbudowany w 1951 roku w zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu. Pracował w parowozowni Sucha Beskidzka. Po wycofaniu z eksploatacji, w 1996 roku przekazano go do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, gdzie jest ekponowany na wystawie zabytkowego taboru.